16 februari 2015

YENN b&b erkend en vergund door Toerisme Vlaanderen - vanaf 2015 in categorie LUXE b&b

YENN b&b mag in een "superior league" meespelen vanaf februari 2015: aanvankelijk erkend en vergund in de categorie Comfort zijn we nu geclassificeerd in de categorie LUXE.
Dankjewel aan de inspectie van de bevoegde dienst op niveau van Toerisme Vlaanderen ;0))

Een stukje van ons verhaal ...
In 1996 kocht ik in de Oxfam bookshop in Oxford een boekje "how to start your own holiday accommodation" ... we deden al van in 1994 huisruil als vakantieformule voor ons hele gezin en ik zag me wel mijn eigen b&b runnen ... na mijn pensioen.
In 1997 kwamen we (= ik, mijn man en 2 zonen ... toen nog klein) hier aan de Tiensevest in dit statige herenhuis wonen, waar we 4 kamers verhuurden aan studenten.
In 2003 werd ik 40, ik zag me niet kantoorwerk doen tot mijn 65ste en ik besefte heel goed dat tegen dat ik op pensioen zou zijn, ik beter mijn b&b plannen zou gerealiseerd hebben. 
Volgende deadline werd dus gesteld: voor mijn 50ste moest dat project "up & running" zijn ...  man akkoord, kinderen akkoord  - YES, moeder had een nieuwe uitdaging.
Dus ben ik me gaan oriƫnteren,
- voor mezelf op professioneel vlak (wil ik, kan ik mag ik dat doen ? Ik had een aangename voltijdse baan en was nooit zelfstandige geweest en had nooit in de Horeca gewerkt)
- maar ook heel practisch:
ik ben naar de allereerste b&b beurs in Brussel geweest,
heb bij Syntra cursus gevolgd (Hotelbeheer - 2 jr in avondonderwijs, met dank aan de inspirerende docenten),
heb de brandweer van Leuven uitgenodigd om preventie-advies en
ben te rade gegaan bij Toerisme Leuven (ik herinner me nog mijn eerste contract mat Nancy Brouwers). 
Intussen was 't begin 2008.
De plannen werden hoe langer hoe concreter: interieurarchitect onder de arm genomen, offertes aangevraagd, studenten verteld dat ze hun  kamer niet meer konden verder huren vanaf september.
Een enkele studente was boos!
In juli de studenten buiten en in augustus de bouwvakkers binnen. 
Tot in december 2008 ... 
Begin 2009 een rustperiode ingebouwd, alles was bijna klaar op lakens en handdoeken na, de vergunning bij de Stad Leuven was ook binnen en alles zag er goed uit,
op de internationale economie en de crisis in de hotelsector na.
De Leuvense hoteluitbaters kloegen steen en been over de slechte zakencijfers - 
de reissector lag quasi stil. 
Waar was ik mee begonnen ? 
Maar toch, geen terugkeer mogelijk !
Tegen de zomer van 2009 was YENN b&b erkend en vergund door de Stad Leuven, Brandveiligheidsattest was OK en de Stad Leuven nam ons op in hun promotie.
En het nieuwe decreet kwam eraan ... maar daar had YENN nog wat tijd voor ...
erkend en vergund als we waren onder de oude wetgeving en op niveau van de Stad Leuven.
In november 2011 eindelijk mijn hele dossier naar Brussel gestuurd -
de deadline kwam nu wel heel dicht bij.
Van bij het begin is YENN b&b erkend en vergund met 3 gastenkamers
door Toerisme Vlaanderen met een "comfort"-label, sinds kort mogen wij adverteren met het colfortlabel "Luxe". 
En ja, YENN b&b stelt het wel, een rustige maar gestage groei in bezetting en omzet, met heel veel terugkeerklanten (50 % van de reservaties in 2011) wat me positief stemt.
Wordt dus, bij leven en welzijn, met veel plezier vervolgd.

Nadine Gregoor
YENN
Leuven
www.yenn.be